English version: The subject of the publication „WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, der afrikanischen Diaspora und Globalisierung visueller Kunst“ is the result of an empirically and discursively justified argument concerning con­temporary visual art work from different regions of the world with special regard to con­temporary African visual art.

In the past decades, an increasing interest in con­tem­por­ary visual art of Africa and the African Diaspora can be noticed within the Euro­pean and North American art world, for which globalization in visual art, transnational mobility as well as migratory movements of artists from African states are a sub­stantial condition. Crucial changes in the production, distribution, and representation of con­tem­porary African visual art can be noticed, questioning the European-North American uni­versal requirement for hegemony within the global Art World. This contributed to the fact that this art is regarded as an unavoidable transcendental point of reference, as part of a global artistic practice. Any discussion on contemporary artists from Africa and the African Diaspora, who are going global or acting to a certain extent on an inter­national level, mustbe positioned in the present discourse of globalization on visual art. This text deals with substantial events and phenomena, which are constitutive of the changed cartography of contemporary visual art of Africa and the Afri­can Diaspora and contributed to its highly visible presence on a global scale. It is con­cerned with questions regarding processes of belonging and contributing in a (global) world of art, which is still hegemonically structured and at this stage tries to settle the claim to be post-colonial, postmodern, posthistorical, deterritorialized, inter­national up to transnational and global.

This culture and social anthropological analysis focuses on the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang. What do artists, born in African countries and due to their transnational mobility, presently living and working in Vienna, think about the current discourses on globali­zation of visual art of the globalization of contemporary African visual art in particular and what strategies are hidden behind their artistic practices?The present text derives from an artist-orientated approach, examining the before mentioned questions, with reference to the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang.

 

Neuerscheinung: WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE
Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. Von Mirjam Kroker. Reihe: Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas. African Art and Visual Cultures. Arts et cultures visuelles d’Afrique
Bd. 1, 2013, 192 S., 19.90 EUR, br., ISBN 978-3-643-50476-0

Der Band fragt nach den Diskursen, in denen zeitgenössische Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora im Kontext der Globalisierung visueller Kunst verortet wird. Die Arbeit zeigt auf, dass sich bei der Produktion, Distribution und Präsentation entscheidende Veränderungen ergeben haben, die den europäisch-nordamerikanischen Hegemonialanspruch innerhalb einer globalen Kunstwelt in Frage stellen und dazu beigetragen haben, dass diese Kunst als unvermeidbarer transzendenter Referenzpunkt als Teil der globalen künstlerischen Praxis angesehen wird. Ausgehend von Gesprächen mit den aus dem Senegal bzw. Nigeria kommenden und in Wien und Umgebung lebenden Künstlern Mara Serigne Mor Niang, Cheikh Niass und Adesola Adebesin vermittelt diese kultur-  und sozialanthropologische Betrachtung Einblick in ihre künstlerischen Praktiken, ihre Handlungsstrategien und die Diskurse, in denen sie verortet werden.

http://mirjamkroker.wordpress.com/kontakt/

Buchpräsentation und Vortrag:

20.11.2012,  18 Uhr | Mirjam Kroker: CONTEMPORARY ART of AUST[ria][af]RICA.Anmerkungen über weltwärtige Künstler_Wege. FU Berlin: Kunsthistorisches Institut,  Abteilung Afrikas. Kolloquium Kunst Afrikas. Moderation Prof. Dr. Kerstin Pinther, Prof. Dr. Tobias Wendl.

27. 11. 2012, 19 Uhr | Buch- und Filmpräsentation. Depot – Raum für Kunst und Diskussion, Breite Gasse 3, Wien,  Austria. Videoarbeit: Europe Your Hope (2009)  Serigne Mor Niang „Mara“, 23:25 min. Serigne Mor Niang „Mara“, PhD Researcher, Universität für angewandte Kunst, Dakar / Wien. Publikation: Weltwärtige Künstler-Wege. Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. LIT-Verlag, Berlin 2013.

Mit der documenta 11 wurden vor 10 Jahren neue Maßstäbe für die Präsentation zeitgenössischer Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora eingeführt, die nunmehr den europäisch-nordamerikanischen Anspruch auf Hegemonie innerhalb der Kunstwelt in Frage stellen. Dabei spielt die transnationale Mobilität von KünstlerInnen ebenso eine Rolle wie das Entstehen von Biennalen. Dieser These geht Mirjam Kroker ausgehend von Gesprächen mit Künstlern, die in afrikanischen Staaten geboren sind und in Wien leben, nach.

English version: The subject of the publication „WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, der afrikanischen Diaspora und Globalisierung visueller Kunst“ is the result of an empirically and discursively justified argument concerning con­temporary visual art work from different regions of the world with special regard to con­temporary African visual art.

In the past decades, an increasing interest in con­tem­por­ary visual art of Africa and the African Diaspora can be noticed within the Euro­pean and North American art world, for which globalization in visual art, transnational mobility as well as migratory movements of artists from African states are a sub­stantial condition. Crucial changes in the production, distribution, and representation of con­tem­porary African visual art can be noticed, questioning the European-North American uni­versal requirement for hegemony within the global Art World. This contributed to the fact that this art is regarded as an unavoidable transcendental point of reference, as part of a global artistic practice. Any discussion on contemporary artists from Africa and the African Diaspora, who are going global or acting to a certain extent on an inter­national level, mustbe positioned in the present discourse of globalization on visual art. This text deals with substantial events and phenomena, which are constitutive of the changed cartography of contemporary visual art of Africa and the Afri­can Diaspora and contributed to its highly visible presence on a global scale. It is con­cerned with questions regarding processes of belonging and contributing in a (global) world of art, which is still hegemonically structured and at this stage tries to settle the claim to be post-colonial, postmodern, posthistorical, deterritorialized, inter­national up to transnational and global.

This culture and social anthropological analysis focuses on the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang. What do artists, born in African countries and due to their transnational mobility, presently living and working in Vienna, think about the current discourses on globali­zation of visual art of the globalization of contemporary African visual art in particular and what strategies are hidden behind their artistic practices?The present text derives from an artist-orientated approach, examining the before mentioned questions, with reference to the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang.

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Mit großzügiger Unterstützung durch  die  ÖFG.

Neuerscheinung: WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE
Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. Von Mirjam Kroker. Reihe: Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas. African Art and Visual Cultures. Arts et cultures visuelles d’Afrique
Bd. 1, 2013, 192 S., 19.90 EUR, br., ISBN 978-3-643-50476-0

Der Band fragt nach den Diskursen, in denen zeitgenössische Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora im Kontext der Globalisierung visueller Kunst verortet wird. Die Arbeit zeigt auf, dass sich bei der Produktion, Distribution und Präsentation entscheidende Veränderungen ergeben haben, die den europäisch-nordamerikanischen Hegemonialanspruch innerhalb einer globalen Kunstwelt in Frage stellen und dazu beigetragen haben, dass diese Kunst als unvermeidbarer transzendenter Referenzpunkt als Teil der globalen künstlerischen Praxis angesehen wird. Ausgehend von Gesprächen mit den aus dem Senegal bzw. Nigeria kommenden und in Wien und Umgebung lebenden Künstlern Mara Serigne Mor Niang, Cheikh Niass und Adesola Adebesin vermittelt diese kultur-  und sozialanthropologische Betrachtung Einblick in ihre künstlerischen Praktiken, ihre Handlungsstrategien und die Diskurse, in denen sie verortet werden.

http://mirjamkroker.wordpress.com/kontakt/

 

Buchpräsentation und Vortrag:

20.11.2012,  18 Uhr | Mirjam Kroker: CONTEMPORARY ART of AUST[ria][af]RICA.Anmerkungen über weltwärtige Künstler_Wege. FU Berlin: Kunsthistorisches Institut,  Abteilung Afrikas. Kolloquium Kunst Afrikas. Moderation Prof. Dr. Kerstin Pinther, Prof. Dr. Tobias Wendl.

27. 11. 2012, 19 Uhr | Buch- und Filmpräsentation. Depot – Raum für Kunst und Diskussion, Breite Gasse 3, Wien,  Austria. Videoarbeit: Europe Your Hope (2009)  Serigne Mor Niang „Mara“, 23:25 min. Serigne Mor Niang „Mara“, PhD Researcher, Universität für angewandte Kunst, Dakar / Wien. Publikation: Weltwärtige Künstler-Wege. Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. LIT-Verlag, Berlin 2013.

Mit der documenta 11 wurden vor 10 Jahren neue Maßstäbe für die Präsentation zeitgenössischer Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora eingeführt, die nunmehr den europäisch-nordamerikanischen Anspruch auf Hegemonie innerhalb der Kunstwelt in Frage stellen. Dabei spielt die transnationale Mobilität von KünstlerInnen ebenso eine Rolle wie das Entstehen von Biennalen. Dieser These geht Mirjam Kroker ausgehend von Gesprächen mit Künstlern, die in afrikanischen Staaten geboren sind und in Wien leben, nach.

English version: The subject of the publication „WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, der afrikanischen Diaspora und Globalisierung visueller Kunst“ is the result of an empirically and discursively justified argument concerning con­temporary visual art work from different regions of the world with special regard to con­temporary African visual art.

In the past decades, an increasing interest in con­tem­por­ary visual art of Africa and the African Diaspora can be noticed within the Euro­pean and North American art world, for which globalization in visual art, transnational mobility as well as migratory movements of artists from African states are a sub­stantial condition. Crucial changes in the production, distribution, and representation of con­tem­porary African visual art can be noticed, questioning the European-North American uni­versal requirement for hegemony within the global Art World. This contributed to the fact that this art is regarded as an unavoidable transcendental point of reference, as part of a global artistic practice. Any discussion on contemporary artists from Africa and the African Diaspora, who are going global or acting to a certain extent on an inter­national level, mustbe positioned in the present discourse of globalization on visual art. This text deals with substantial events and phenomena, which are constitutive of the changed cartography of contemporary visual art of Africa and the Afri­can Diaspora and contributed to its highly visible presence on a global scale. It is con­cerned with questions regarding processes of belonging and contributing in a (global) world of art, which is still hegemonically structured and at this stage tries to settle the claim to be post-colonial, postmodern, posthistorical, deterritorialized, inter­national up to transnational and global.

This culture and social anthropological analysis focuses on the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang. What do artists, born in African countries and due to their transnational mobility, presently living and working in Vienna, think about the current discourses on globali­zation of visual art of the globalization of contemporary African visual art in particular and what strategies are hidden behind their artistic practices?The present text derives from an artist-orientated approach, examining the before mentioned questions, with reference to the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang.

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Mit großzügiger Unterstützung durch  die  ÖFG.

Neuerscheinung: WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE
Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. Von Mirjam Kroker. Reihe: Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas. African Art and Visual Cultures. Arts et cultures visuelles d’Afrique
Bd. 1, 2013, 192 S., 19.90 EUR, br., ISBN 978-3-643-50476-0

Der Band fragt nach den Diskursen, in denen zeitgenössische Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora im Kontext der Globalisierung visueller Kunst verortet wird. Die Arbeit zeigt auf, dass sich bei der Produktion, Distribution und Präsentation entscheidende Veränderungen ergeben haben, die den europäisch-nordamerikanischen Hegemonialanspruch innerhalb einer globalen Kunstwelt in Frage stellen und dazu beigetragen haben, dass diese Kunst als unvermeidbarer transzendenter Referenzpunkt als Teil der globalen künstlerischen Praxis angesehen wird. Ausgehend von Gesprächen mit den aus dem Senegal bzw. Nigeria kommenden und in Wien und Umgebung lebenden Künstlern Mara Serigne Mor Niang, Cheikh Niass und Adesola Adebesin vermittelt diese kultur-  und sozialanthropologische Betrachtung Einblick in ihre künstlerischen Praktiken, ihre Handlungsstrategien und die Diskurse, in denen sie verortet werden.

http://mirjamkroker.wordpress.com/kontakt/

 

Buchpräsentation und Vortrag:

20.11.2012,  18 Uhr | Mirjam Kroker: CONTEMPORARY ART of AUST[ria][af]RICA.Anmerkungen über weltwärtige Künstler_Wege. FU Berlin: Kunsthistorisches Institut,  Abteilung Afrikas. Kolloquium Kunst Afrikas. Moderation Prof. Dr. Kerstin Pinther, Prof. Dr. Tobias Wendl.

27. 11. 2012, 19 Uhr | Buch- und Filmpräsentation. Depot – Raum für Kunst und Diskussion, Breite Gasse 3, Wien,  Austria. Videoarbeit: Europe Your Hope (2009)  Serigne Mor Niang „Mara“, 23:25 min. Serigne Mor Niang „Mara“, PhD Researcher, Universität für angewandte Kunst, Dakar / Wien. Publikation: Weltwärtige Künstler-Wege. Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, afrikanische Diaspora und Globalisierung visueller Kunst. LIT-Verlag, Berlin 2013.

Mit der documenta 11 wurden vor 10 Jahren neue Maßstäbe für die Präsentation zeitgenössischer Kunst aus Afrika und der afrikanischen Diaspora eingeführt, die nunmehr den europäisch-nordamerikanischen Anspruch auf Hegemonie innerhalb der Kunstwelt in Frage stellen. Dabei spielt die transnationale Mobilität von KünstlerInnen ebenso eine Rolle wie das Entstehen von Biennalen. Dieser These geht Mirjam Kroker ausgehend von Gesprächen mit Künstlern, die in afrikanischen Staaten geboren sind und in Wien leben, nach.

English version: The subject of the publication „WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, der afrikanischen Diaspora und Globalisierung visueller Kunst“ is the result of an empirically and discursively justified argument concerning con­temporary visual art work from different regions of the world with special regard to con­temporary African visual art.

In the past decades, an increasing interest in con­tem­por­ary visual art of Africa and the African Diaspora can be noticed within the Euro­pean and North American art world, for which globalization in visual art, transnational mobility as well as migratory movements of artists from African states are a sub­stantial condition. Crucial changes in the production, distribution, and representation of con­tem­porary African visual art can be noticed, questioning the European-North American uni­versal requirement for hegemony within the global Art World. This contributed to the fact that this art is regarded as an unavoidable transcendental point of reference, as part of a global artistic practice. Any discussion on contemporary artists from Africa and the African Diaspora, who are going global or acting to a certain extent on an inter­national level, mustbe positioned in the present discourse of globalization on visual art. This text deals with substantial events and phenomena, which are constitutive of the changed cartography of contemporary visual art of Africa and the Afri­can Diaspora and contributed to its highly visible presence on a global scale. It is con­cerned with questions regarding processes of belonging and contributing in a (global) world of art, which is still hegemonically structured and at this stage tries to settle the claim to be post-colonial, postmodern, posthistorical, deterritorialized, inter­national up to transnational and global.

This culture and social anthropological analysis focuses on the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang. What do artists, born in African countries and due to their transnational mobility, presently living and working in Vienna, think about the current discourses on globali­zation of visual art of the globalization of contemporary African visual art in particular and what strategies are hidden behind their artistic practices?The present text derives from an artist-orientated approach, examining the before mentioned questions, with reference to the artists Cheikh Niass, Adesola Adebesin and Mara Niang.

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