"museum"" drawing by Mirjam Kroker and Juan Toro. Pencil on paper, 2013.

„museum““ drawing by Mirjam Kroker and Juan Toro. Pencil on paper, 2013.

Archiv-Flaneur

is a mobile exhibition project in public space and a research trip to various locations in Europe and beyond in collaboration with the artist Juan Fernando Toro Lopez and Mirjam Kroker. Aboard a wheeled vehicle which functions with the extension by an awning as portable exhibition space and mobile archive. To nourish and to increase the archive we travel to various historical, biographical sites, archives, museums and the ‘world wide web’. The wheeled vehicle as “mobile archive” provides a ‘living room atmosphere’. The flaneur-office inside the bus for exchange possibilities of archives such as visual materials, electronic data for the extension of the archive as a living archive and at the same time as a place for conversation and chat, is open for all audience during the various stations in Kiev, Berlin, Warsaw, Amsterdam… among others.

Concept: We create the installations drawings and paintings as appropriations, for associations and constructions in order to create sets and look’s. Looking for another notion of archiving and association we consider videotapes, scientific documentaries, photos, family portraits, movies, TV shows from the 40s, 50s, 60s, 70s until now and everyday curiosities and other indefinite imageries. In how we understand the creation of identity, archiving is alive and in constant transformation. The archives as a form of structured memory, we transcribe in a performative way. To work with archives always means to deal with its artefacts and archival materials. We understand preservation not only as conservative storage, but as reactivation through initiation of appropriation and actions. During the reactivation of the artefacts for their living condition not only fragmentary duplications arise but also new objects in the form of pictorial installations that we want to present.

Draw of youtube video "Herta Bothe was a Concentration Camp Guard at Bergen Belsen". Juan Toro, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=Ouqqzh65agE

Draw of youtube video „Herta Bothe was a Concentration Camp Guard at Bergen Belsen“. Juan Toro, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=Ouqqzh65agE

 

 

 

 

 

archiv flaneur Mirjam Kroker & Juan Toro. Sketch of die mobile exhibition in Salzburg, Austria. mirjam kroker, 2013.

Sketch of die mobile exhibition in Salzburg, Austria. Mirjam Kroker, 2013.

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Postcard for the mobile exhibition "Archiv flaneur" 2014.

Postcard for the mobile exhibition „Archiv flaneur“ 2014.

[~] Ist ein mobiles Ausstellungsprojekt im öffentlichen Raum und eine Recherchereise an verschiedenen Standorten in Europa. An Bord von einem vorzugsweise organgefarbenen, ausgeliehenen Volkswagen (VW T2), welcher mit der Erweiterung durch ein Vorzelt als tragbarer Ausstellungsraum und mobiles Archiv fungiert, was sich fortwährend durch Reisen an verschiedene historische, biographische Orte, Archive und Museen und durch das ‘world wide web’ erweitert. Das mobile Archiv konfiguriert sich in einer ‘Wohnzimmeratmosphäre’ mit malerischen Installationen im Interieur eines VW’s und dessen Vorzelt. Das Flaneurbüro im inneren des Busses für Austauschmöglichkeiten von Archivalien wie Bildmaterialien, elektronische Daten für die Erweiterung des Archivs als lebendiges Archiv, und gleichzeitig als Ort für Gespräch und Unterhaltung ist für alles Publikum während der verschiedenen Stationen in Berlin, Warschau, Innsbruck und Zürich geöffnet.

Die gemütliche Atmosphäre an Bord des VW’s ermöglicht eine Reflexion über, Identität, ikonographische Symbole, Krieg und ‘Post’-Krieg und eine Art des ‘reisens’ in der Gegenwart, bei der durch die verschiedenen malerischen Installationen parallel zur gegenwärtigen Wirklichkeit eine andere Geschichte erzählt wird, die Vergangenes und Gegenwärtiges, Verlangsamtes und Beschleunigtes gleichzeitig erleben  lässt.

Konzept: Wir arbeiten die Installationen, Zeichnungen und Malereien als Appropriationen für Assoziationen und Konstruktionen um damit Sets und Look´s zu erschaffen. Auf der Suche nach einer anderen Nation von Archivierung. Wir arbeiten mit Videotapes, wissenschaftlichen Dokus, Fotos, Familienportraits, Filmsequenzen, Fernsehsendungen von den 40er, 50er, 60er, 70er Jahre bis heute und alltäglichen Kuriositäten. In unserem Verständnis der Erschaffung von Identität, ist die Archivierung eine lebendige Transformation. Die Archive als eine Form von strukturierter Erinnerung, transkribieren wir auf performative Art.

Die Arbeit mit Archiven ist immer eine Beschäftigung oder Auseinandersetzung mit dessen Artefakten und Archivalien. Erhaltung verstehen wir dabei nicht nur als konservierende Aufbewahrung, sondern als Reaktivierung durch Appropriation und Initiation von Handlungen. Während der Reaktivierung der Artefakte für deren lebendige Erhaltung entstehen nicht nur fragmentarische Duplikationen sondern auch neue Objekte in Form von malerischen Installationen.

Inhaltlich relevant sind für uns dabei Aspekte wie der kollektiven Geist des kreativen Prozess, die Rekontextualisierung der Erinnerung, was eine Recherche über das, was nicht darstellbar sein darf impliziert, einem Contra-Monument Charakter und die Archive als „Speicher“ für die Herstellung von Installationen und skulpturalen Erfindungen, Malereien, freie Assoziationen und Zeichnungen als Skizzen strukturierter Erinnerung als gemeinsamen Ausgangspunkt  eine kritische Selbstreflexion.

Referenzen:

Derrida, Jaques. 1997. Dem Archiv verschrieben. Eine freudsche Impression. Brinkmann + Bose. Berlin. Foster, Hal- 2004. «An Archival Impulse», October 110, Herbst, s. 3-22.

Foucault, Michael. 1981. Die Archäologie des Wissens. Suhrkamp. Frankfurt am Main.

Gausch, Anna Maria. 2011. Arte y Archivo, 1920-2010. Genealogías, Tipologías y Discontinuidades. Akal/Arte Contemporáneo, Madrid.

Langer, Susanne. 1942. Philosophy in a New Key – A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art.

Rampley, Matthew. 2000. The Remembrance of Things Past. On Aby Warburg and Walter Benjamin, Wiesbaden, Harrassowitz Verlag, s. 88.

Ausstellung: Living Archiv, KW, Berlin 6-23.06- 2013.

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[~]Archivo flaneur es un proyecto anacrónico de arte y Teoría de Juan Fernando Toro y Mirjam Kroker, “un recorrido en el Tiempo“1 en la búsqueda de otras Nociones de Archivo. Archivo flaneur es un proyecto de exposición móvil y al mismo tiempo un viaje de investigación, que continuamente se nutre de pequenos viajes en diferentes lugares históricos y biograficos en visitas a Archivos y Museos, para intentar a travéz de Esbozos, Bosetos, Apúntes, Álbunes y Grabaciones, capturar algo de la realidad y generar otras maneras de archivar.La exposición Móvil es a bordo de un -alquilado y preferiblemente anaranjado- Volskwagen T2, el cual, con la ampliación de una carpa, es convertido en espacio portátil de exposición de objetos de arte producidos a partir de la reflexión y asociación de objetos e información material archivada. En sentido Teórico, al destacar al artista como Flaneur, es quizás un intento de comprender la relación entre la reflexión crítica de la monstruosidad Nacional-socialista de la segunda guerra mundial y el faschismo de regímenes Autoritarios dentro de la sociedad filosófica y literaria desde la segunda guerra mundial, relacionado con el rol que ha cumplido esa misma reflexión autocrítica literaria y filosófica en la formación del arte contemporáneo.

¿Por qué reelaborar hoy día un concepto del archivo? ¿En una sola y misma configuración, a la vez técnica y política y jurídica? (…) Los desastres que marcan este fin de milenio son también archivos del mal; disimulados o destruidos, prohibidos, desviados, «reprimidos». Su tratamiento es a la vez masivo y refinado en el transcurso de guerras civiles o internacionales, de manipulaciones privadas o secretas. Nunca se renuncia, es el inconsciente mismo, a apropiarse de un poder sobre el documento, sobre su posesión, su retención o su interpretación. ¿Mas a quién compete en última instancia la autoridad sobre la institución del archivo? ¿Cómo responder de las relaciones entre el memorándum, el indicio, la prueba y el testimonio?”1

1. Jacques DERRIDA: Mal de archivo. Una impresión Freudiana (traducción de Paco Vidarte) Pág. 5. Trotta, Madrid, 1997.


 

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